23948sdkhjf

Äldre köper svenskt — unga ekologiskt

Generationsskillnader bakom prioriteringar.
Var tredje svensk uppger att de kommer att köpa mer svenskproducerad mat under det kommande året. Intresset för svenskt är starkast hos den äldre delen av befolkningen. Bland personer i åldrarna 56-79 år tror över 37 procent att de kommer att välja mer svenskt det närmaste året. Det enligt en Sifo-undersökning som Viktväktarna har beställt.

För den yngre generationen, personer mellan 15-34 år var motsvarande siffra 32 procent. Förhållandet är dock omvänt i fråga om ekologisk mat. Här köpviljan hos den yngre åldersgruppen större än den äldre, 33 procent jämfört med 23 procent.

Undersökningen visar också att fler kvinnor, 33 procent, än män, 25 procent, säger sig prioritera ekologiskt mat.
Mat fri från tillsatser, sockerfri mat och kravmärkt mat kommer också att prioriteras mer.

Dessutom uppger 19 procent av de tillfrågade att de kommer att prioritera mat som är fri från tillsatser. 17 procent kommer prioritera sockerfri mat medan 14 procent kommer att satsa mer på Kravmärkt än vad de gör i dag.

Undersökningen bygger på intervjuer med totalt 1 199 personer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125