Stevia på frammarsch
Kännedomen om sötningsmedlet ökar bland svenskarna.
— Vi vill se hur kunskapen och kännedomen för stevia ser ut på den svenska marknaden, då svenska konsumenter generellt anses ha en hög medvetenhet. Detta medför att många internationella livsmedelsproducenter väljer Sverige som testmarknad för sina produkter. Ett exempel är The Coca-Cola Company som lanserade sin steviasötade produkt Coca-Cola Life här förra året, säger Sophia Horn af Rantzien, vd på The Real Stevia Company, i ett pressmeddelande.
Störst kännedom om stevia har personer i åldern 30-49 år. I den åldersgruppen uppger nästan åtta av tio att de känner till sötningsämnet.
Undersökningen visar att nästan varannan svensk någon gång har köpt en produkt innehållande stevia, och 44 procent av de tillfrågade uppger att "naturligt urspring" är den viktigaste faktorn bakom valet av sötningsmedel medan 38 procent anger "smak". 34 procent tycker att avsaknad av biverkningar är viktigast.