23948sdkhjf

Snabbmat allt viktigare när Statoil blir Circle K

Marknads- och kommunikationsdirektören om hur namnbytet ska lyfta livsmedelsförsäljningen.
Drivmedel kommer ofrånkomligen vara en grundpelare även fortsättningsvis. Men för de 302 fullservicebutiker utmed de svenska vägarna som från och med maj 2016 byter namn från Statoil till Circle K kommer försäljningen av mat och dryck bli allt viktigare.

—Det kommer absolut bli viktigare, säger Johan Backman, marknads- och kommunikationsdirektör på Statoil Fuel & Retail Sverige AB, till Food Supply.

Enligt Johan Backman har det, för svenskt vidkommande, nya varumärket Circle K en stark livsmedelsgrund att bygga vidare på. Han tar samarbetet med det svenska kocklandslaget och korvkonceptet The Real Hotdog som ett färskt exempel på detta.

—Vi är redan testvinnare när det gäller kundservice och hur vi möter kunder i dag och det är naturligtvis en ambition som vi kommer att jobba vidare med. Vi kommer att fokusera på erbjudanden anpassade för folk i farten, för de som är ute på vägarna, och där kommer mat och dryck in på ett väldigt naturligt sätt.

Bakgrunden till namnbytet är att Statiol Fuel & Retail 2012 köptes upp av en av världens största livsmedelsaktörer, kanadensiska Couche-Tard, för 2,8 miljarder dollar. I samband med förvärvet meddelades att varumärket Statoil skulle få finnas kvar i Sverige fram till 2021.

Varför kom namnbytet redan nu?

—Vi ser att det finns ett momentum på marknaden för denna typ av namnbyte just nu.

Hur kommer namnbytet att påverka försäljningen av mat och dryck?

—Man vet aldrig exakt hur kunderna tänker och marknaden resonerar men vi är förhoppningsfulla. De kundundersökningar som vi genomfört har visat att kunderna tycker om det nya varumärket, och det stärker känslan av att vi har en bra resa framför oss.

Vad ser du för utmaningar när det kommer till att byta ut Statoil, som många associerar med korv och kaffe, till det för de allra flesta svenskar helt okända Circle K?

—Det gäller att ladda det nya varumärket med bra associationer. Vi har redan i dag positionen som en aktör som förenklar vardagen, och nu blir vår stora uppgift blir förstärka den känslan hos människor som ser Circle K längs vägarna. Principen är att det ska vara lätt att unna sig bra mat på vägen.

Kommer Circle K ha en mer internationell prägel när det kommer till utbudet än vad Statoil har i dag?

—Det gäller att vi lyssnar på våra svenska konsumenter samtidigt som vi tittar på nya trender inom den egna Circle K-familjen och gör det bästa av det. Jag ser en stor potential i det, att kunna ta del av nya mattrender från till exempel USA och England utan att behöva åka över för att sondera. Och vice versa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08