Livsmedelsföretagens krav på näringsministern
Regeringens exportstrategi måste innehålla en satsning på forskning, anser branschorganisationen.
Strategin är tydligt inriktad mot små- och medelstora exportvilliga företag, något som Mikael Damberg beskriver som ett trendbrott då främst stora exportföretag stått i centrum tidigare.
— Näringsministern betonar vikten av ökad export för svensk livsmedelsindustri, vi håller med om att vi behöver frigöra vår exportpotential. Livsmedelsindustrin behöver också en riktad satsning på forskning för att kunna utveckla livsmedel till framtidens konsumenter i hela världen. Vi hoppas att detta också återspeglar sig i förslagen i regeringens kommande livsmedelsstrategi, säger Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen i en kommentar.
Regeringen föreslår bland annat att bygga upp regionala exportcentra, skapa en digital portal för samlad exportinformation, stärka exportviljan genom bättre information samt förbättra finansieringsmöjligheterna. Mikael Damberg säger också att den svenska närvaron utomlands, i form av utlandsmyndigheter, ska utökas i syfte att bättre nå tillväxtmarknader.
— I dag exporterar svensk livsmedelsindustri 70 miljarder kronor. EU-medlemskapet tog svensk livsmedelsexport från 2 till 6 procent av total varuexport. Med frihandelsavtal och rätt förutsättningar med till exempel livsmedelsattachéer på ambassader kan vi göra samma resa på fler marknader, som till exempel USA, säger Marie Söderqvist.