Värmlänningar bäst på att panta
Kronoberg hamnar sist när Returpack mäter burk- och PET-återvinningen.
Enligt Returpack, som ägs till hälften av Sveriges Bryggerier AB och till 25 procent av Livsmedelshandlarna respektive Svensk Dagligvaruhandel, ser 2015 ut att bli ett rekordår för den svenska pantviljan.
En ökad miljömedvetenhet hos befolkningen är en av förklaringarna. Returpack satsar därför mycket på kommunikation riktad mot den yngre generationen.
— Får vi barn och unga att göra rätt från början är mycket vunnet. Därför samarbetar vi bland annat med skolor i projektet ”Pantresan” som är ett kombinerat undervisningsprogram och tävling, där barnen lär sig om återvinning och tävlar om en skolresa, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack, i en kommentar.
Samtidigt konsumeras mer dryck utanför hemmets väggar, vilket skapar nya utmaningar. Hittills har nära 4 000 så kallade pantrör skruvats upp runt om i landet i syfte att minska nedskräpningen.
— Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre, därför jobbar vi med ständiga förbättringar. Bland annat har vi gjort det lättare att bli av med sin tomma burk eller PET-flaska utomhus genom att samarbeta med kommuner för att sätta upp pantrör i anslutning till papperskorgar.
Under det första halvåret pantade svensken i genomsnitt 82 burkar och flaskor. I Värmland pantades det mest, 132 burkar eller flaskor, följt av Jämtland på 110 stycken. Sist i klassen hamnade Kronoberg med ett genomsnitt på 70.