Svensk Handel och Handels oense om nya sedlarna
Handels tycker att Svensk Handel borde uppmana alla medlemmar att installera slutna kontanthanteringssystem. "Absurt", kontrar branschorganisationen.
På Svensk Handel har introduktionen av de nya sedlarna, och utfasandet av de tidigare, varit på tapeten sedan beslutet kom 2010.
Sedan dess har branschorganisationen jobbat strategiskt för att informera sina medlemsföretag inom detaljhandeln om vilka effekter sedelutbytet kan komma att föra med sig.
De större aktörerna har i regel redan anpassat sig till de nya sedlarna, bland annat genom att införa slutna kontanthanteringssystem.
— Nu handlar det framför allt att få ut de mindre handlarna på banan. Vi vill uppmana alla att ta sig en riktig funderare på hur de nya sedlarna kommer att påverka den egna verksamheten, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert, till Food Supply, och fortsätter:
— Vi kommer att ha motsvarande 80 miljarder kronor extra ute i handeln under ett par års tid. Det är klart att man bör tänka över vad det innebär.
Enligt Bengt Nilervall leder sedelutbytet många olika, och för den enskilde handlaren inte alltid självklara, konsekvenser. Som anpassning av utrustning, försäkringar, förvaringsutrymmen och rutiner för serviceboxar.
— Naturligtvis är det också viktigt att vara observant på hur de nya sedlarna ser ut och hur du kan upptäcka om en sedel skulle visa sig vara falsk. Det är också viktigt att vara uppmärksam på färgade sedlar.
Hantering av växelkassan kan också bli en utmaning.
— Det är inga problem när en vill köpa tuggummi för 20 kronor och räcker över en tusenlapp. Inte andra gången heller. Men till slut kan växelkassan komma att tunnas ut, och det kräver lite extra planering.
Svensk Handel rekommenderar också att handlare överväger att inte erbjuda öppet köp när det närmar sig slutet av varje sedelutbytesfas.
Hur många hör av sig till er med frågor och råd om sedelutbytet?
—En del. Men med tanke på att vi har 11 000 detaljhandlare som medlemmar är det bara en bråkdel som hör av sig.
Svensk Handel ägnar stor plats åt sedelutbytet på sin hemsida och i nyhetsbrev till medlemmarna. Och när det gäller information kommer ytterligare draghjälp från Riksbanken och andra banker.
— Det som oroar mig mest är de 50 000 handlarna som står utanför Svensk Handel, som inte är organsiserade och därmed svårare att nå med information. Oftast sitter de med samma allmänna utskick som alla privatpersoner får i brevlådan.
I veckan gick fackförbundet Handels ut och varnade för fler sedlar i omlopp innebär ökade risker för medlemmarna, varav de flesta är verksamma inom detaljhandeln.
— Vi kan mest uttala oss om vad det innebär för våra medlemmar och då ser vi framför allt en ökad rånrisk, säger Jon Andersson, pressekreterare på Handels, till Food Supply.
Hur har Svensk Handel hanterat sedelutbytet?
— Den enda åsikten vi har kring Svensk Handels agerande är att vi gärna ser att de i högre utsträckning uppmanar sina medlemsföretag att införa slutna kontanthanteringssystem alternativt kontantfria kassor eller butiker.
Bengt Nilervall tycker att kritiken från Handels är alldeles för lättvindig.
— Vi vill också ha säkrare system men jag vet inte om de har en aning om vilken omfattande investering ett nytt slutet kontakthanteringssystem är. Det är helt absurt att tro att alla mindre handlare, med små marginaler, har råd att lägga 150 000 kronor på detta. Då måste man jobba för andra lösningar, vilket vi har försökt pusha på, säger Bengt Nilervall.
— Det är sant att det nu kommer ett stort inflöde av kontanter i handeln, men vi får inte glömma bort att samhället går allt mer mot kortbetalning. Vi räknar med att mer än 90 procent av alla köp kommer att ske med kort år 2020.