McDonalds Sverige hakar inte på tyskt ekoprojekt
Det finns inte tillräckligt med svenskt nötkött, uppger hamburgerkedjan.
"McB" kommer burgaren att kallas, och enligt McDonalds är det första gången som snabbmatskedjan serverar en hamburgare vars kött fullt ut är ekologiskt. Däremot kommer inte samtliga råvaror i en McB-meny vara ekologiska.
I Sverige har McDonalds slagit på stora trummar efter beslutet om att garantera att all mjölk som erbjuds är 100 procent ekologisk. Men något experimenterande med ekologiskt kött är inte aktuell för svenska konsumenter.
— På McDonalds i Sverige följer vi givetvis utvecklingen av ekologiskt nötkött och har haft dialoger om detta. Idag finns endast begränsade volymer på marknaden vilket gör att volymerna som vi behöver saknas. Det som är betydligt viktigare för oss, och för många andra aktörer i livsmedelsbranschen, är att öka produktionen av svenskt nötkött, som under de senaste åren har gått ner, till att idag ligga på runt 47% självförsörjningsgrad, säger Alexandra Svenonius, presschef på McDonalds Sverige, till Food Supply.
Alexandra Svenonius befarar dessutom att tillgången på svenskt nötkött kommer att minska ytterligare till följd av den pågående mjölkkrisen.
— Två tredjedelar av det nötkött vi konsumerar i Sverige härstammar från mjölkproduktionen. Här arbetar vi tillsammans med LRF, Sveriges Nötköttsproducenter och HKScan, i projektet Tillväxt Nötkött, med syfte att öka självförsörjningsgraden av svenskt nötkött genom att stärka både attraktions- och konkurrenskraft för svenskt nötkött.