Coop tar bort 100 ton salt
Myndighetssamarbete gör att Coop Norge trappar upp ansträngningarna för att minska saltmängden i de egna produkterna.
— Som näst största aktör i dagligvarubranschen är det naturligt att vi bidrar till bättre folkhälsa. Coop har under flera år jobbat med att reducera saltinnehållet i många av våra egna produkter, men vi vill fortsätta detta arbete i samarbete med hälsomyndigheterna, säger Geir Inge Stokke, tillförordnad direktör på Coop Norge, i ett pressmeddelande.
Det nationella saltmålet är att få ner saltinnehållet i egna produkter med 15 procent till 2017, för att därefter minska med 30 procent från dagens nivå fram till 2025.
Coop Norge säger att det redan försvunnit över 100 ton salt i de egna produkterna, och lanserar just nu flera köttprodukter med lägre saltinnehåll.
Även Coop Sverige tar krafttag mot salt mat. 10 ton salt i försäljning ska ha tagits bort när saltmängden minskats i egna produkter som falukorv och klyftpotatis. Målsättningen är att minska saltet i omkring 200 produkter, vilket ska genomföras genom tydliga krav i förhandlingar med leverantörer.