23948sdkhjf

Hon är julens mäktigaste

Som ägare till det hemliga julmustreceptet är familjeföretaget Roberts makt över det svenska julbordet blytung. Food Supply har pratat med vd Bodil Arvinder.
Det finns många bryggerier som tillverkar och säljer julmust. Men de stora bryggerijättarna, och varumärken som Apotekarnes, vet inte fullt ut vad de säljer. Vad extraktet innehåller är en väl förborgad hemlighet och som bara bara ett fåtal personer inom familjeföretaget Roberts i Örebro känner till.

I dag är julmust den tredje mest populära läsksmaken, efter cola och apelsin. Totalt säljs omkring 50 miljoner liter per år, eller sex liter per person i genomsnitt.

December är av naturliga skäl den månad då julmustkonsumtionen skjuter i höjden, vilket inte minst världsomspännande dryckesföretag som Coca-Cola märker av i fråga om dalande försäljningssiffror.

På Roberts har julruschen redan börjat.

— Vi jobbar med must hela året men nu ökar vi i produktionen. Under en del av hösten arbetar produktionspersonalen med lite förändrade arbetstider för att klara av leveranser, säger Bodil Arvinder till Food Supply.

De största kunderna är Spendrup och Carlsberg, som äger det ledande julmustvarumärket Apotekarnes. Att bryggeriernas produkter smakar olika, trots att de alla bygger på samma extrakt, beror på andra faktorer i tillverkningen, som vatten, socker och kolsyra. Men utan Roberts extrakt ingen julmust, vilket gör att företaget har en minst sakt dominerande ställning på marknaden.

— Egentligen har vi inga konkurrenter, vår marknadsandel ligger på 98-99 procent.

Roberts utvecklar och tillverkar även andra typer av extrakt och aromer till livsmedelsindustrin, exempelvis till glass. Familjeföretaget står också bakom den klassiska läsken Champis.

— Champis har tyvärr haft en försäljningsnedgång men det verkar som det har vänt lite och sifforna har ökat något. Vi har även ett sortiment av måltidsdrycker för storhushåll som håller ställningarna.

De senaste åren har Roberts haft en stabil tillväxt. Omsättningen har ökat med omkring 1,5 miljoner kronor årligen och uppgick till nära 29 miljoner kronor under 2014.

— Som det ser ut nu är försäljningen i stort sett lika som 2014, men vi kan inte säga något om utgången förrän året är slut. Det beror på hur mustförsäljningen ser ut under året.

Hur ser du på julmustens potential som exportprodukt?

— Försök har gjorts men det verkar som att musten dricks i Sverige, ser inte export som någon stor framtid, inte hittills i alla fall.

Och i motsats till vad man kanske kan tro har Bodil Arvinder aldrig blivit ombedd att avslöja receptet på kryddblandningen.

— Det är ju välkänt att vi är väldigt hemliga med vår tillverkning och våra recept, så ingen tycker nog det är värt att ens fråga.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094