AAK till Japan
Efter indiska storaffären — AAK bildar säljbolag i Japan.
Enligt AAK kommer samarbetet kraftig stärka förutsättningarna för den lokala marknaden, i synnerhet för affärsområdena choklad- och godis och bageri.
— Japan är med globala kunder och regionala marknadsledare självklart en mycket attraktiv marknad för AAK, säger AAK:s Asienchef Torben Friis Lange i ett pressmeddelande och fortsätter:
— Med hänsyn till storlek, geografiskt läge, teknik och kultur är Miyoshi en mycket passande samarbetspartner och
företaget har väl utvecklade relationer med många viktiga lokala kunder. Tillsammans kommer vi att fortsätta att utveckla
kundrelationer samt vår produktportfölj av special- och semispecialprodukter.
AAK kommer att äga 70 procent av det Tokyo-baserade säljbolaget, som får namnet AAK Miyoshi JP, medan det traditionellt sett bageriinriktade Miyoshi, som bildades redan 1921, kommer att äga resten.
Miyosh, som har fabriker i både Tokyo och Osaka, omsatte ungefär 3 miljarder kronor under 2014.
Detta är det senaste exemplet på hur Malmö-baserade AAK försöker slå sig in på den strategiskt viktiga asiatiska marknaden. Som Food Supply tidigare har berättat om förvärvade AAK 51 procent av aktierna i det marknadsledande indiska företaget Kamani Oil Industries så sent som i slutet av september. Dessutom pågår byggandet av en stor produktionsanläggning för special- och semispecialoljor i kinesiska Zhangjiagang, vilken beräknas vara igång under det andra kvartalet 2016.
Läs också: AAK i indisk storaffär
http://www.food-supply.se/article/view/2...