Pågen vänder förlust
Fortsätta besparingar gör att brödtillverkaren kan redovisa ett positivt rörelseresultat.
Att vända minusresultatet har varit ett uttalat mål, likaså att uppnå en tillväxtprocent i bageriverksamheten på 1-2 procent.
Det positiva resultatet är följden av besparingsåtgärder. Pågen har bland annat genomfört personalnedskärningar på bagerierna i Göteborg och Malmö.
”Bageribranschen är utmanande och har små marginaler – och det kräver av oss att i alla lägen ha en god kostnadskontroll. Under året som gått har vi drivit ett antal konstnadsbesparingsprojekt, och det arbetet fortsätter under nästa år”, skriver Pågen i förvaltningsberättelsen.
Omsättningen uppgick till 2 464 miljoner kronor.
Enligt årsredovisningen har Pågen AB investerat 164 miljarder kronor under perioden.
I årsredovisningen konstaterar Pågen att det tyska dotterbolaget, som startades 2013, har överträffat förväntningarna. Det var Pågens exportsuccé, framför allt rörande gifflar och skorporna Krisprolls, som nu säljs under namnet Emma, som såg till att Pågen kammade hem priset Årets livsmedelsexportör 2014, som delas ut av Livsmedelsföretagen och Business Sweden.