Coop härmar Lidl
Coop låg en hemlig kaffebar i Oslo. Inspirationen? Lidl.
The Secret Coffee Shop har varit öppen i en månad, men det är först som hemligheten bakom den hemliga kaffebaren avslöjas. Det är nämligen Coop som ligger bakom verksamheten, och kaffet som serveras är detsamma som finns att köpa i butik. Det skriver den norska tidningen Kampanje.
Anledningen till Coops pr-kupp är att öka kännedomen om livsmedelskedjans egna kaffevarumärke, vilket en marknadsundersökning visat att endast 14 procent av Osloborna gör.
— Det är otroligt viktigt för oss att få ett bra fotfäste i huvudstaden. Jag hoppas och tror att folk drar lite på smilbanden när de får reda på att det är vi som ligger bakom, och att de plockar med sig vårt kaffe nästa gång de är i butiken, säger Arnfinn Bye, sälj- och marknadsansvarig på Coop Norge, till tidningen.
Många har dock påpekar att Coop kampanjdrag bär många likheter med Dill, den tillfälliga restaurang som konkurrenten Lidl, utan att berätta att de låg bakom, öppnade 2013 i syfte att visa att Lidl råvaror duger på en lyxrestaurang.
Coop medger inspirationen kom från Lidl.
Ingo, byrån bakom Lidls Dill-kampanj, tar dock saken med ro.
— Jag tycker bara att det är fint och smickrande att folk blir inspirerade av oss, säger Björn Ståhl, kreativ chef på Ingo, till Kampanje.