Varumärkena som är värda mest
Coca-Cola och McDonalds i topp när världens mest värdefulla varumärken rankas.
Listan baseras på hur framgångsrikt företaget är ur ett affärsmässigt perspektiv, hur inflytelserikt varumärket är på konsumenterna och huruvida produkterna kan säljas till ett högt pris.
Bland livsmedelsföretagen ligger Coca-Cola stabilt i topp med ett marknadsvärde på runt 642 miljarder kronor, följt av McDonalds med 326 miljarder kronor.
Bland de 100 mest värdefulla företagen i världen står mat- eller dryckesföretag för 17 stycken.
Alkoholmärken står sig starka. Sju stycken slår sig in på topp-100-listan.
Världens största livsmedelsvarumärken, i miljarder kronor.
1. Coca-Cola, 642
2. McDonalds, 326
3. Pepsi, 160
4. Budweiser, 114
5. Kelloggs, 103
6. Nescafé, 100
7. Danone, 71
8. Nestlé, 70
9. Starbucks, 51
10. KFC, 46
11. Spite, 44
12. Jack Daniels, 42
13. Heineken, 39
14. Johnnie Walker, 37
15. Corona, 36
16. Smirnoff, 36
17. Moet & Chandon, 34