Branschen samlas kring lammkött
Drar igång "Lammköttslyftet" i syfte att öka värdet i lammproduktionen,
— Vi startar nu Lammköttslyftet. Syftet är att öka värdet i svensk lammproduktion genom ett gemensamt engagemang i branschen för att lyfta svenskt lammkött, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskt Kött, som är på väg bort från organsationen för att i stället bli vd för Svenskmärkning AB, i ett pressmeddelande.
"Lammköttslyftet" sjösattes den 8 oktober då Svenskt Kött aktörer från alla delar av värdekedjan, från uppfödare till köttansvariga i livsmedelshandeln. Även forskare från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, fanns på plats.
— Det finns ett genuint och stort engagemang för att stärka kvaliteten på och öka utbudet av svenskt lammkött, säger Maria Forshufvud. Nästan alla ser en stor potential i köttet.
I samband med projektlanseringen presenterar Svenskt Kött en konsumentundersökning som visade att varannan svensk skulle köpa mer svenskt lammkött om utbudet vore större.
Magnus Jönsson, ordförande för Svenska Fåravelsförbundet kommer att ansvara för en projektgrupp med målet att "öka värdet i svensk lammproduktion genom att sätta det svenska lammköttet på konsumenternas karta, stärka ätkvaliteten, öka lönsamheten hos svenska lammproducenter och öka utbudet.”
Han inspireras av lammköttskvaliteten i Australien.
— Vi inspireras av hur man arbetat med lammköttskvalitet i Australien. Målet är att hitta branschgemensamma kriterier för faktorer som är avgörande för ätkvaliteten. Det kan handla om utfodring på gården, men också om rutiner för mörning och nedkylning på slakteriet, säger Magnus Jönsson i en kommentar.
Projektgruppen kommer att samlas för ett första möte den 9 november.