23948sdkhjf

Brödinstitutet har inte tystnat

Den mytomspunna lobbyorganisationen vill lyfta brödet som en nyttig, klimatsmart och varierad kulturbärare.
I fredags tog Anders Oskarsson hem segern i Årets Konditor och kan därmed titulera sig svenska mästare för professionella konditorer. Bakom den årliga tävlingen står Sveriges bagare & konditorer. Likaså Årets Bagare och Mack-SM, som avgörs den 5 november.

Evenemangen är exempel på hur Sveriges bagare & konditorer arbetar med att skapa positiv uppmärksamhet kring branschen och dess utövare. Men branschorganisationen har också en mer utpräglad lobbyavdelning att tillgå, Brödinstitutet, som på 1970-talet låg bakom en av de allra mest uppmärksammade reklamkampanjerna genom tiderna.

De flesta svenskar minns än i dag budskapet "Socialstyrelsen rekommenderar 6-8 skivor bröd om dagen". Kampanjen fick otvivelaktigt en stor påverkan på hur svenskar såg på bröd som produkt och än i dag känner de flesta svenskar till kampanjen.

På senare tid har Brödinstitutet fört en något mer tillbakadragen tillvaro. Men nu ska opinionsbildararbetet bli tydligare.

— Det skulle så klart vara jätteroligt om vi kunde återupprepa framgångarna med kampanjen, som faktiskt har ett OBS-värde (igenkänning) på 70 procent efter så många år. Men det vi fokuserar på är att lyfta fram brödet som det nyttigaste och mest klimatsmarta som vi kan äta, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer.

För Brödinstitutet handlar det om att finnas med i samhällsdebatten och berätta om brödets värde. Inte bara som basvara och kulturhistorisk institution, utan även som en framtidsprodukt.

— Än är det många som tar bröd för givet och inte inser det verkligt förträffliga med bröd. Samtidigt börjar det förändras. I dag äter vi inte bara bröd för att är billigt, enkelt och nyttigt utan primärt för att det är så gott.

Martin Lundell pekar på stenugnsbakat och surdeg som två trender som hjälpt till att få fler svenskar att öppna ögonen för de inneboende variationsmöjligheterna hos brödet.

Under det annalkande höstlovet anordnar Sveriges bagare & konditorer två fortbildningsdagar för landets alla bageriläsare, vilket är omkring 85 stycken. I skrivande stund har 74 av dem anmält sig. Dessutom börjar de utbildningsböcker som branschorganisationen tog fram under 2014 nu cirkulera på gymnasier där framtidens bagare och konditorer utbildas.

Hur mår den svenska bageribranschen?

— Spontant: helt utmärkt. Det märks inte minst på en tävling som Årets Konditor, där årets startfält nog var det starkaste någonsin.

Enligt Martin Lundell har branschen under många år börjat ta sig själv, och sina produkter, på ett större allvar. En enspårig prioritering på pris och stordrift är något som vi lämnade kvar i 1900-talet, anser han.

— Vi har sett en rörelse underifrån där bagare och konditorer arbetar mer från grunden och höjer kvaliteten. Det skapar bättre produkter som är mer attraktiva för en kundgrupp som fokuserar mer på kvalitet än pris. Det har uppstått en positiv spiral med där både kvaliteten och efterfrågan har ökat.

Men allt är inte frid och fröjd.

— Bageribranschen är pressad, och många företag går i konkurs. Det är framför allt de mellanstora som har de tufft.

I en tid då allt fler stora och medelstora bagerier blickar utomlands håller sig Brödinstitutet neutrala.

— Vi hjälper företagen på hemmaplan, exporten får de jobba med på egen hand. Vi håller tassarna borta från allt som handlar om att göra affärer då vi inte vill ge någon konkurrensfördelar.

Handen på bageribänken. Nu när klockan närmar sig 15.00. Hur många skivor bröd har du ätit hittills i dag?

— 4-5 skivor. Eller nej förresten, jag har nog ätit sex skivor, när jag tänker efter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11