23948sdkhjf

Varumärkena som når ut bäst till unga

Choklad populärast, men veganmat skapar störst engagemang. Food Supply har hela listan.
Annonsoptimeringsföretaget Zalster har sammanställt vilka varumärken riktade mot direkt mot konsument som har bäst kännedom, störst kundbas och vilka som skapar störst engagemang på Instagram.

Instagram är ett bildbaserat socialt nätverk som används av 40 procent av svenskarna, enligt färska siffror från rapporten SOL 2015. Kanalen är särskilt viktig för företag som vill nå en yngre målgrupp. I Sverige använder varannan person mellan 16-25 år tjänsten varje dag medan det dagliga användandet hos personer mellan 26-35 är 34 procent.

Zalsters lista, som enbart räknat med företag som har ett Instagram-konto specifikt för den svenska marknaden, domineras av livsmedelsföretag.

Mest engagemang av alla varumärken, oavsett kategori, skapar veganmattillverkaren Anamma, sett till det genomsnittliga antalet "gilla"-markeringar på de senaste 10 inläggen, delat på antalet följare. Näst bäst på livsmedelssidan är Bregott.

Chokladvarumärket Marabou är dock mest populärt. För varje inlägg på Instagram gillas av i genomsnitt 2 678 personer.

Så presterar livsmedelsföretagen på Instagram

Varumärke, (antal följare), antal som gillar inlägg i genomsnitt

Marabou, (29 471), 2 678
Bregott, (24 182), 2 318
McDonalds, (40 825), 2 096
Ben & Jerrys (24 153), 1 500
Red Bull (28 545), 1 329
Vitamin Well (27 154) 1 088
Netto (59 580), 929
Oatly (13 191), 852
Max (15 105), 755
Celsius (6 596), 384
Espresso House (9 594), 267
Gifflar/Pågen (3 158), 265
Coca-Cola (5 423), 263
Karamellkungen (5 164), 243
Viktväktarna (11 628), 205
Anamma (1 607), 201
Arla (3 813), 192
Linas Matkasse (7 301), 165
Froosh (2 708), 159
Ica (4 504), 158
Coop (3 625), 139
Kexchoklad/Cloetta (2 029), 115
Burger King (3 991), 105
Magnum/GB (1 426), 92
Estrella (1 127) 91
Axfood (2 323), 82
Lidl (3 840), 72
Pressbyrån (1 890), 68
Sibylla (1 254), 62
Carlsberg (1 494), 57
Paulun (2 000), 55
Mathem (1 681), 55
City Gross (1 149), 44
Kalles/Orkla (683), 44
Tasteline (1 018), 41
7-Eleven (529), 39
Pukka (413), 36
Läkerol (768), 31
Nutella (343), 31
Findus (513), 28
Felix (501), 26
Matklubben (507), 23
Sodastream (591), 22
Mat.se (267), 20
GB Glass (140), 17
Innocent (29), 9
Fun Light (71), 8
Lantmännen (46), 8
Abba (13), 4
Systembolaget (616), 0
Knorr (9), 0
Jokk (2), 0
Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079