Axfood drar in 1,7 miljarder
Men koncernchefen Anders Strålman tror att höjda arbetsgivaravgifter för unga kostar 130 miljoner under nästa år.
Läs också: Axfoods resultat bättre än förväntat
I samband med det officiella släppet av kvartalsrapporten meddelar Axfood att de skruvar upp förväntningarna på rörelseresultatet för 2015 till 1,7 miljarder kronor.
Men Axfoods vd Anders Strålman ser också orosmoln. Han bedömer att marknadsförutsättningarna för dagligvaruhandeln förblir tuffa. Dels på grund av stenhård konkurrens och osäkerhet kring hur den stundande avtalsrörelsen kommer att landa.
Den avskaffade arbetsgivarrabatten för unga är också ett bekymmer.
"Den höjda arbetsgivaravgiften påverkar oss negativt eftersom det berör en stor del av vår personal. I dag bedömer vi att effekten för 2015 blir 30 miljoner kronor och att det på årsbasis får en effekt om cirka 130 miljoner kronor", skriver Anders Strålman i rapporten.
Han räknar med en matinflation för året på runt 2 procent.
"Den svaga kronan och priset på frukt och grönt kommer fortsatt att öka priserna medan kaffe, mejeriprodukter samt spannmål kommer minska priserna".