Efter två år — McDonalds ökar försäljningen
Men många franschisetagare dödförklarar snabbmatskedjan.
På den amerikanska hemmamarknaden är ökningen 0,9 procent, trots att McDonalds de senaste åren mött stenhård konkurrens från "uppstickare" som Chipotle.
"Jag känner mig uppmuntrad av vårt operativa resultat för kvartalet, med positiva jämförbar försäljning i samtliga segment, däribland USA, samt en försäljningsåterhämtning i Kina efter föregående års leverantörsproblem", skriver McDonalds vd Steve Easterbrook en rapportkommentar.
Men de goda siffrorna till trots verkar McDonalds stå inför en kris. Åtminstone om man ska tro många franschisetagare i USA. I en ny rapport, där 250 personer som driver McDonalds-restauranger har fått uttala sig målar många upp en dyster framtidsbild, uppger Business Insider.
I rapporten, som tagit fram av banken Nomura, beskriver många av de tillfrågade att McDonalds inte har lyckats anpassa utbudet till en alltmer hälsomedveten målgrupp. Hela konceptet, med snabbhet i fokus, tycks falla i sär och hela hamburgerkedjan kan vara på väg mot "sina sista dagar", uppger en franschisetagare i rapporten.
Även McDonalds beslut om att servera frukost under hela dagen kritiseras.
"Systemet faller isär i detta nu. Våra menyer är fortfarande överfulla och vi försöker fortfarande vara för många saker på samma gång. Från ett franchisingperspektiv är saker helt sönder", säger en tillfrågad, skriver Veckans Affärer.
McDonalds försvarar sig med att många av franschisetagarna är av en annan uppfattning, i synnerhet i fråga om konceptet med frukost hela dagen, skriver Business Insider.