Orkla vinner pris för syltlock
Slog både Ica och pizzaförpackning när årets konsumentförpackning utses.
”Juryn belönar Orkla Foods Sverige och Crown för en lösning, som på ett genialt sätt löser ett klassiskt problem. Alla konsumenter är väl bekanta med situationen där metallocket på glasburken visar sig fullständigt omöjligt att öppna utan verktyg. Med en förändrad demografi och en åldrande befolkning är detta ett växande problem", var juryns motivering angående locket som finns på burkar med bland annat sylt, marmelad och äpplemos från varumärken som Felix, Bob och Önos.
— Det här är fantastiskt roligt! Utmärkelsen är ett kvitto på att vi verkligen har lyckats utveckla en konsumentvänlig förpackning med hög användarvänlighet. Vi vet att svåröppnade burklock är ett stort problem för många av våra konsumenter. Därför känns det verkligen tillfredställande att kunna göra skillnad i de svenska hushållen, och kanske framförallt för äldre och reumatiker. Jag är beredd att hålla med en av våra konsumenter som menar att det här är den bästa uppfinningen sedan osthyveln, säger Mats Thuresson, utvecklingschef för förpackningar på Orkla.
Därmed övertrumfade Orkla både Icas nya syltlock och en pizzakartong från Duni, som också var nominerade i samma kategori.
Läs också: De slåss om förpackningspris
Priset arrangeras av tidningen Packmarknaden.