23948sdkhjf

Krav-märkning ska få lutfisk att göra julcomeback

Lagom till jul lanserar Marenor-varumärket Lysekils lutfisk på linfångad torsk.
Fskkoncernen Marenor, som äger varumärket Lysekils, vill att den urgamla produkten ska återvinna sin självklara plats på jordbordet.

Därför lanseras nu lutfisk på Krav-märkt linfångad torsk, något som är vanligare i Norge, i stället för den rödlistade långan som de flesta svenskar associerar till lutfisk.

— Det är en gammal norsk tradition. Skillnaden är att torsken är fastare i konsistensen än långan. Fast det är faktiskt många som inte vet vilken fisk de äter, det är själva processen med torkning och lutning som ger lutfisken dess milda smak och fina konsistens, säger Ulrica Wahlund, försäljningschef på Maneror, i ett pressmeddelande.

Johan Cejie, försäljningschef på Krav, tror att det miljömärkta alternativet kan öppna upp för en comeback för lutfisken på julbordet.

— Dessutom finns det en helt ny generation unga konsumenter som vi nu hoppas introduceras till lutfisktraditionen, säger han i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093