23948sdkhjf

Sillkonkurrenter i slutduell om Janssons

Både Orkla och Klädesholmen hävdar att de räddar julen. Debatten fortsätter hos Food Supply.
I tur och ordning har sill- och ansjovistillverkarna Orkla och Klädesholmen påstått att deras ansjoviskryddade sillfiléer ska rädda Janssons frestelse kvar på årets julbord.

Bakgrunden är att tillgången på ansjovis är dålig i år. Det efter att fisket av råvaran, skarpsill, fått fått sig en törn, i synnerhet på grund av hårt väder.

Orkla, via varumärket Grebbestads, tog tillfället i akt och proklamerade att Janssonälskare kan andas ut och ersätta den annars obligatoriska ansjovisen med deras ansjovissubstitut.

Läs också: Janssons i fara

Det föranledde Klädesholmen att gå till motangrepp. Västkustföretaget skickade ut ett pressmeddelande där det påstods att de minsann lanserat ansjoviskryddad sill som alternativ redan för ett par år sedan under varumärket Alax.

Läs också: Klädesholmen i ansjoviskontring mot Orkla

Där kunde ansjovisskärmytslingen varit över. Om det inte vore för att Janssons frestelses särskilda betydelse inom den svenska livsmedelsbranschen.

— För det första tycker vi att det är jättebra att Klädesholmen också erbjuder konsumenten ett alternativ när det blir brist på ansjovis. Tillsammans ger vi svenskarna en möjlighet att fira jul med Janssons, precis som vanligt, säger Orkla Foods presschef Eva Berglie, till Food Supply.

Men Klädesholmens påstående om att de var först med produkten får inte stå oemotsagt, anser Orkla.

— Att Klädesholmen skulle ha varit först ut med produkten är jag inte säker på. Vi har haft ansjoviskryddad sill som storköksprodukt länge. Men det är mindre viktigt – oavsett är väl de där första produkterna uppätna sedan länge och då är det ju tur att vi båda kan erbjuda alternativ även i år!

Hon får medhåll från den andra ringhörnan.

— Faktum är att detta, precis som Orkla säger, är en produkt som inte är någon nyhet på marknaden alls utan något som både Abba och Klädesholmen har arbetat med i generationer tillbaka och som vi konsumenter känt till som ansjoviskryddad sillfilé, säger Anna Andreasson, på Klädesholmens sälj- och kommunikationsavdelning.

Men att tillverka den ansjovissmakande sillen för den svenska hushållsmarknaden, och det i miljövänliga plastförpackningar, som Klädesholmen gör, är nytt, menar hon.

— Så gällande ”kriget” om frestelsen kan man säga att vi var först ut. Denna gången med en sill som vi benämnde som Janssons-sill och riktade mot konsument redan julen 2013. Dock är själva innehållet i burken inte en nyframtagen produkt utan precis som det står på våra burkar en ansjoviskryddad sill i bitar, säger Anna Andreasson, och fortsätter:

— Vem som var först mot restaurang tror vi inte går att argumentera om då kryddsill är en av de äldsta sillsorterna som sålts och de som var med på den tiden tyvärr inte finns med oss idag för att berätta sin historia.

Att Janssons väcker ett extra stora känslor håller de båda kombattanterna med om. Och Anna Andreasson har en teori om varför.

— Det kan ha att göra med traditioner och det faktum att vi äter Jansson kanske bara en eller två gånger om året idag, och då faktiskt ser så mycket fram emot detta att det kan ”förstöra” hela julbordet om Jansson skulle utebli eller ersättas av en helt vanlig slät potatisgratäng. Jag tror också att svensken i dag är så pass medveten om vad den konsumerar att den inte ”luras” av förpackningar utan faktiskt läser innehållet på burken oavsett medialt genombrott eller ej.

Och när allt kommer omkring har de båda konkurrenterna egentligen ett gemensamt julefridsbudskap. Eller som Eva Berglie från Orkla uttrycker saken:

— Så god jul Klädesholmen och alla konsumenter — det blir Janssons i år igen!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.188