Grönt ljus för att märka varor med kostråd
Livsmedelsverket hörsammar branschens krav och tillåter livsmedelsföretag att använda myndighetens kostråd i produktmärkning och marknadsföring.
Inom livsmedelsbranschen är beskedet efterlängtat.
— Detta är något vi arbetat för länge. Allt fler läser om och på livsmedletinnan de lägger det i varukorgen. Samtidigt fortsätter intresset för mat och hälsa att öka. Nu blir det enklare att välja hälsosamt, vilket är en framgång för våra konsumenter, säger Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist och Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell i ett gemensamt uttalande.
Orsaken till att Livsmedelsverket har varit tveksamma till att låta livsmedelsföretagen använda dess kostråd i märkning och marknadsföring är att konsumenten lätt kan tolka det som att myndigheten satt en kvalitetsstämpel på den enskilda produkten, eller att varan skulle ha näringsmässiga fördelar visavi produkter som inte är märkta med kostråden.
— Därför är ett krav från oss att det inte får framstå som att Livsmedelsverket har godkänt ett visst livsmedel eller att vi rekommenderar just den produkten, säger Kristina Ohlsson.
Inledningsvis handlar det om produkter som klarar nyckelhålskraven, men Livsmedelsverket stänger inte dörren för att företagen även ska kunna marknadsföra sina produkter med andra kostråd.
På Livsmedelföretagen vill man inte spekulera i när kostrådsmärkningen kan komma att synas i handeln.
— Det går inte att säga än. Men förhoppningsvis kan vi börja se det under nästa år, säger Bodil Sidén, pressekreterare på Livsmedelsföretagen, och pekar på att ledtiderna på byte av förpackningsmaterial kan vara långa.
Och vilken typ av märkning kan bli aktuell efter nyckelhålet?
— Tänkbar märkning med kostråd skulle kunna vara "ät mer fisk", "välj fullkorn" eller "ät mer grönt".