23948sdkhjf

Orklas syltsatsning i Tollarp är igång

Det nya kokeriet i Tollarpsfabriken har kostat 28 miljoner och är den största satsningen i modern tid. "Nu har vi bra process för framtiden", säger platschefen.
Utöver ett 40-tal medarbetare dök ungefär lika många gäster upp. Hela Orkla Sveriges ledningsgrupp, med vd Patrik Andersson i spetsen, var där. Likaså allt ifrån Tetra Pak, som varit med och utvecklat processen under uppgraderingen av anläggningen, till mindre leverantörer.

Då syltkokeriet är Tollarps största arbetsgivare, och en av de större i Kristianstads kommun var också kommunstyrelsens ordförande Pierre Månsson där.

Allt ackompanjerades av trumpetfanfarer.

— Invigningen gick bra och uppslutningen var härlig, säger Erik Wendel, platschef på Tollarpskokeriet, till Food Supply.

Att Orkla storsatsar på fabriken, som producerar sylt, mos, marmelad, gelé, har givit en riktigt skjuts till personalen, säger han.

— För det första innebär det att vi känner ett stort förtroende från ledningsgruppen, men också att vi nu har en bra process för framtiden som säkrar når närvaro på marknaden som Nordens ledande syltleverantör.

Uppgraderingen innebär ingen drastisk kapacitetsökning, Tollarp kan leverera 7,5 ton i timmen, men produktionen blir mer flexibel och fyllnadslinjerna kan anpassas bättre efter förutsättningarna.

— VI har fått en tekniskt pålitlig utrustning, som dessutom är mycket säkrare, energieffektivare och mer underhållsvänlig. Operatörerna får ett mycket modernare arbetssätt som bland annat innebär mer lugn och ro på marknivå och med mindre springande upp och ned.

Ut ur fabriken rullar nu produkter under varumärken som Önos, Felix, BOB och Den Gamle Fabrik.

Och det är inte bara restauranger och storkök på den nordiska marknaden som är målgruppen. Felix lingonsylt, kokad i Tollarp, fortsätter sitt segertåg på andra sidan Atlanten.

— Vi är den största leverantören av lingonsylt i USA, säger Erik Wendel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078