Carlsberg allt djupare in i skönhetsbranschen
Öljätten lanserar skäggvårdsprodukter med öl som huvudingrediens.
Produkten är dock inte kommersiellt betingad. Alla intäkter från försäljningen går nämligen till The November Foundation, en årlig kampanj som uppmanar män att skaffa mustasch, eller "mo", för att uppmärksamma bland annat prostatacancer.
— En stilig ”Mo” är en oslagbar conversation starter och ett perfekt sätt att få män att snacka om sin hälsa. Vi är otroligt glada över samarbetet med Carlsberg, och är övertygade om att Beer’d Beauty inte bara kommer resultera i många snygga mustascher utan även dra in pengar till forskningen om mäns hälsa, säger Max Vere-Hodge, europachef för The November Foundation, i ett pressmeddelande.
Skäggvårdsserien ska ses som en fortsättning på Carlsbergs intåg i skönhetsbranschen. I somras lanserades Carlsberg Beer Beaty tillsammans med det danska hårdvårdsmärket Urtegaarden — skägg- och mustaschrelaterade produkter med öl som bärande ingrediens.
— Beer Beauty blev en riktig snackis i somras, både bland oss ölälskare och bland hälso- och skönhetsintresserade. Uppföljaren Beer’d Beauty är inte bara en serie användbara skäggvårdsprodukter, utan stöder också The Movember Foundation och sätter mäns hälsa på agendan. Jag skulle säga att det här är den ultimata presenten till fars dag den 8 november, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige, i ett pressmeddelande.
Den för välgörenhet avsedda nylanseringen släpps den 1 november och produkterna säljs i trepack för 475 kronor.