Finöl lyfter ölgiganten
Exklusivt öl säljer bättre än förväntat.
Därmed klarar bryggerigiganten, som nästa vecka väntas lägga det formella köpbudet i den omskrivna affären med konkurrenten SAB Miller, sig sannolikt bättre än befarat på den svajiga kinesiska marknaden, där försäljningen av dyrare öl förväntades slå hårt mot koncernen.
Läs också: Århundradets ölaffär i hamn
Det framgår av en kvartalsrapport. Under det tredje kvartalet redovisar kärnverksamheten ett rörelseresultat på motsvarade drygt 37,5 miljarder kronor, vilket var något sämre än väntat, uppger TT.
Finölen gjorde sitt, 7,9 procent upp, för att öka den totala försäljningsvolymen med 1,5 procent jämfört med samma period 2014. En positiv utveckling i USA och prishöjningar påverkade också.
I Anheusers produktportfölj finns ölmärken som Budweiser, Beck's och Brahma men också de i Sverige populära Stella Artois och Corona.