23948sdkhjf

Starkt resultat för Orkla

Nära miljardökning för tredje kvartalet.
Orklas rörelseresultat för tredje kvartalet landade på totalt 993 miljoner norska kronor, motsvarande ungefär 985 svenska kronor. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma period i fjol. Varumärkesbolagen redovisade en rörelsevinst på en dryg miljard norska kronor, en förbättring på 15 procent.

Rörelseintäkterna ökade med 15 procent till 8 382 miljoner norska kronor, något som koncernen tillskriver en organisk tillväxt, bidrag från förvärv och valutaomräkningseffekter. Affärsområderna Orkla Foods, Orkla Confectionery & Snacks och Orkla Food Ingredients visade alla tillväxt, medan det var en svagare utveckling för Orkla Home & Personal.

— För sjätte kvartalet i rad levererade Orkla organisk tillväxt på utmanande marknader. Det har lanserats flera framgångsrika produkter och det har gjorts omfattande kostnadsförbättringar inom hela värdekedjan. Den svaga kronan har lett till ökade inköpskostnader för de norska bolagen. Under kvartalet har det också lagts ned mycket arbete på förbättringsprojekt och olika kostnadsbesparande åtgärder, säger Orklas VD och koncernchef Peter A. Ruzicka, i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062