Delicato vill rida på fikavåg
Ny affärsmodell och distributör ska sätta igång tillväxten för fikabröd.
I samband med det byter Delicato, kanske mest kända för Delicatobollen och dammsugaren, distributör till Valora Trade Sweden, samt att byta affärsmodell med varuförsörjning via livsmedelskedjornas centrallager
Delicato vill "i partnerskap med handeln" utveckla kategorin "fika", både genom produktutveckling och i fråga om butikslösningar.
— Totalmarknaden för kaffebröd inom dagligvaruhandeln har under en längre tid dessvärre saknat tillväxt. Detta samtidigt som våra undersökningar visar att den svenska konsumenten fortsatt mycket gärna fikar, bara inspiration och tillfälle ges, säger Delicatos vd Jörgen Bergqvist, i ett pressmeddelande.
— Vår ambition är att ta på oss en roll som kategoriledare och då behöver vi både utveckla vårt erbjudande baserat på djup konsumentförståelse samt ge förnyad kraft i butik och väljer därför Valora Trade som ny samarbetspartner, fortsätter han.
Delicato, med huvudkontor och bageri i Segeltorp utanför Stockholm har omkring 200 anställda och omsätter cirka 280 miljoner kronor.