LRF Mjölk om Oatly-attacken
Oatly anklagar "mjölklobbyn" för att referera till oärlig forskning. "Vi är inte förvånade", säger LRF Mjölk.
Läs också: Oatly till ny attack mot LRF
Enligt Oatlys vd Toni Pettersson bygger LRF Mjölk sin opinionsbildning på forskning som inte är oberoende.
— Vi är inte förvånade. Strategin, tonen och innehållet är samma som de har använt hela tiden, säger Anna Blomberg, mediestrateg. på LRF Mjölk till Food Supply.
Oaltys vd anser att det faktaunderlag som LRF Mjölk bygger påståendet ”Mjölk är åtta gånger så näringstätt som havredryck i förhållande till sin klimatpåverkan” inte grundar sig i oberoende forskning.
Stämmer det?
— Nej, det stämmer inte.
Om drygt två veckor kommer domen i den omskrivna marknadsföringstvisten mellan LRF Mjölk och Oatly att meddelas.
— Sådana här juridiska processer är vardagsmat inom livsmedelsbranschen för att reda ut på vilket sätt man får marknadsföra sina produkter och är inget unikt för Oatly. Mjölk och havre är två helt olika saker, men båda ingår i en blandad kost, säger Anna Blomberg.