23948sdkhjf

Historisk framtidstro hos servicebutikerna

Försäljningen för kafé- och snabbmatsegmentet ökar med 3,6 procent tredje kvartalet och framtidstron bland servicehandlarna är rekordstark.
När Svensk Servicehandel & Fast Food redovisar försäljningen för tredje kvartalet framgår att kategorin Café och Fast Food uppvisar en tillväxt på 3,5 procent. Minilivs ökade dock bara marginellt, med 0,1 procent.

Mer slående är den kraftigt ökade optimismen hos handlarna. Framtidstron ökade med 22 procent mellan det andra och det tredje kvartalet 2015. Enligt branschorganisationens Servicehandelsindex ser varannan tillfrågad i branschen positivt på framtiden. Optimister överväger pessimisterna med 50 procent, vilket är den starkaste siffran inom servicehandeln på flera år.

— Servicehandlarnas rekordstarka framtidstro höjer förväntningar inför fjärde kvartalet. Men branschen får också draghjälp från ytterligare håll då både inflation och räntor är låga samtidigt som hushållen disponibla inkomst växer, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094