23948sdkhjf

Sött resultat för Cloetta

Godistillverkaren ökar både omsättning och rörelseresultat.
Konfektyrföretaget Cloetta, med Malaco, Kexchoklad och Läkerol i varumärkesportföljen, gjorde ett starkt tredje kvartal. Nettoomsättningen uppgick till 1 459 miljoner kronor, en ökning med 12 procent jämfört med samma period 2014.

Rörelseresultatet ökade till 212 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 178 det tredje kvartalet i fjol.

Cloetta konkurrerade ut Candyking som lösgodisleverantör till såväl Coop som Bergendahls livsmedelskedjor.

"Cloettas försäljning ökade på samtliga marknader utom i Finland, Norge och Italien. Den positiva försäljningsutvecklingen i Sverige drevs av det nya lösviktskonceptet och i Danmark ökade försäljningen främst inom pastiller", skriver Cloettas vd och koncernchef David Nuutinen, i en rapportkommentar.

Under det tredje kvartalet förvärvades det holländska företaget Lonka, som producerar och säljer mjuk kola, nougat och choklad. Lonka omsatta runt 300 miljoner kronor under 2014.

"När jag tog över som VD för Cloetta i somras sa jag att det var min ambition att fortsätta driva lönsam tillväxt genom organisk försäljningstillväxt, fortsatt kostnadseffektivetet och nya initiativ inkluderandes potentiella förvärv. Jag är därför glad över att kunna konstatera att vi under mitt första kvartal som VD kunnat uppvisa såväl fortsatt organisk försäljningstillväxt som förvärvet av Lonka. Det visar att strategin ligger fast", skriver han vidare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078