23948sdkhjf

Edgy Veggie tar upp kampen om flexitarianerna

"Det är en ganska revolutionerande produkt."
Hamburgare, pulled pork, lasagne, grytor eller kebab. Enligt företaget bakom Edgy Veggie kan veteprotein fungera som substitut till kött i vilken rätt som helst.

— Det är en ganska revolutionerande produkt. En köttersättning med hög proteinhalt som är både miljövänlig och nyttig, säger Sebastian Bergfelt.

Han är vd på Mountainfield, som försiktigt började lansera produkten för första gången för mindre än ett år sedan.

Edgy Veggie innehåller 60 procent protein och säljs som antingen veteflingor eller vetegranulat. Det förstnämnda är något grövre och ska påminna om strimlat kött medan granulatsorten blir ett alternativ till köttfärs. Smaken är neutral.

— Du tar en burk, 125 gram granulat, och håller upp i en skål med tre deciliter buljong. Efter ungefär en kvart har vätskan absorberats och du har en färs som motsvarar ett halvt kilo köttfärs. Sen är det bara att krydda som du vill.

I slutet av oktober valde Ica att lista Edgy Veggie. Och även om Sebastian Bergfelt är väldigt nöjd med responsen produkten fått av veganer och vegetarianer på nischade mässor under fjolåret är det via livsmedelsbutiken som den riktigt stora publiken ska nås. När allt fler - på grund av såväl hälsoskäl som klimatmedvetenhet - väljer att äta mindre kött, och begrepp som "köttfri måndag" vinner mark finns det anledning för vetet att ta upp jakten på "flexetarianernas" gunst.

— Vi konkurrerar i första hand med sojabaserade produkter. Vi riktar oss naturligtvis till alla och har fått bra kritik från veganer och vegetarianer, men det är ingen hemlighet att det är inom den grupp som äter kött, men som vill ut köttet då och då, som den stora tillväxtpotentialen finns.

Edgy Veggie tillverkas i Tyskland och det är där också där vetet odlas.

— Förhoppningen är att kunna övergå till svenskt vete. När vi blir tillräcklig stora är det så klart nästa naturliga steg att ta.

Sebastian Bergfelt vill inte spekulera i resultat för 2016 men han tror att flitigt mässdeltagande och aktivitet på sociala medier kommer att ge försäljningen en skjuts.

— Än så länge är kategorin väldigt liten och det är fortfarande mycket soja, soja, soja. Med de fördelar som finns med veteprotein borde det kunna bli hur stort som helst.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065