Snacks lyfter Orkla
Orkla-gruppen fortsätter att gå som tåget.
Resultatet för skatt ökade med 87 procent, till 946 miljoner norska kronor.
"För det sjunde kvartalet i rad har vi lyckats uppnå en organisk omsättningstillväxt på mycket konkurrensutsatta marknader. Det gäller alla våra affärsområden", skriver Peter A. Ruzicka, vd och koncernchef för Orkla i en rapportkommentar.
Enligt kvartalsrapporten är det Orkla Foods och Orkla Confectionery & Snacks som gått särskilt starkt. Det förklaras med positiva effekter av förvärv, nya produktlanseringar och interna utvecklingsprojekt.
För helåret 2015 steg Orklas omsättning till 33 198 miljoner norska kronor, en ökning med 12 procent mot föregående år. Rörelseresultatet förbättrades med 12 procent, till 3 609 miljoner norska kronor.
i slutet av 2015 hade Orkla-gruppen 14 670 anställda.