23948sdkhjf

Hälsa ska vinna Smoothiesverige

För brittiska Innocent är hållbarhet och hälsofokus nyckeln till den växande svenska smoothiemarknaden.
Svenskarna har tagit till sig frukt och bär i flytande form. Enligt marknadsundersökningsföretaget Nielsen ökade smoothiemarknaden i landet med 24,8 procent under 2015, räknat i liter. För en av de mer namnkunniga aktörerna, Innocent, var ökningen 105 procent.

— Sedan vi kom in på den svenska marknaden har vi sett en stadig tillväxt för våra produkter, säger Andrea Hilzensauer, marknadsansvarig på Innocent.

Det nya vapnet kallas för supersmoothies, frukt- och grönsaksdrycker i tre varianter spetsade med frön, växter, vitaminer och mineraler. Ian Marber, en av Storbritanniens mest välkända hälsoexperter har haft en central roll i produktutvecklingsarbetet.

Att den nya produktserien fick Sverigepremiär i början av februari, månaden som fått det föga smickrande smeknamnet "vabruari", är ingen slump. Och Andrea Hilzensauer är nöjd med vad de initiala försäljningssiffrorna antyder.

Grundidén till den nya produkten kan spåras tillbaka till 1998 då Innocent grundades i London, menar hon.

— Tanken var redan från början att underlätta för människor att få i sig nyttiga saker som är 100 procent naturliga. Med våra supersmoothies gör vi det ännu enklare att boosta sig själv med vitaminer och annat som är bra för oss.

Hållbarhet

Hållbarhet, såväl miljömässig som social, är en prioriterad del i Innocents organisation och varumärke. Varje år går 10 procent av överskottet, via en stiftelse, till välgörenhet. Pengar har bland annat gått till jordbruksprojekt i odlarländer som syftar till att förbättra vattenkvalitet och utbildning eller att jobba tillsammans med fruktproducenter för att bättre tackla klimatförändringar.

Innocent är inte det enda smoothieföretaget som bygger varumärket kring hållbarhet och goodwill. Brendan Harris, vd på konkurrenten Froosh, har till och med kallat sitt företag för "ett politiskt parti med tillhörande smoothieföretag" och lyfter fram rättvis handel i stället för bistånd som det bästa sättet att minska fattigdomen i fruktproducerande utvecklingsländer.

I höstas flyttade Innocent fram positionerna ytterligare och introducerade "Den stora stickningen" i Sverige. I kampanjen, som tidigare har genomförts i andra länder, bad Innocent konsumenter att sticka små mössor som passar på toppen av deras smoothieflaskor. För varje såld flaska gick 2 kronor till Röda korsets besöksverksamhet för äldre.

Läs också: Smoothiemössor ska hjälpa äldre

Innebär supersmoothie-serien att ni får en delvis ny målgrupp?

— Både och. Dels är det våra nuvarande kunder som vill testa en ny funktionell dryck men den nya produktkategorin lockar också nya grupper. Det har vi sett när vi lanserat den i andra länder, säger Andrea Hilzensauer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111