Lofoten simmar över gränsen
Det norska sjömatsföretaget vill få svenskar att äta fiskkakor.
— Under fjolåret genomförde vi flera marknadsundersökningar och smakprovsutdelningar i Stockholmsområdet. VI upptäckte att det skillnaderna mellan svenska och norska mattraditioner kring våra produktkategorier är större än vi på förhand trodde. Många kände rätt och slätt inte till hur våra produkter ska serveras, Lofotens vd Sigvald Rist, i ett pressmeddelande.
Strax före jul blev Lofoten listade centralt hos Ica, vilket blev startskottet för offensiven i Sverige. Från det nystartade Stockholmskontoret ska säljansvarige Bjørn Håkan Liland leda en hårdlansering av produkter som hittills inte är allmängods i det svenska matmedvetandet.
— Medan norrmän har en lång tradition av att äta fiskkakor och fiskburgare är det ett relativt okänt sjömatsalternativ i Sverige. Därför är det ett både jättespännande och utmanande arbete vi har framför oss när vi nu ska sälja in oss till svenska konsumenter.