23948sdkhjf

Lofoten simmar över gränsen

Det norska sjömatsföretaget vill få svenskar att äta fiskkakor.
Lofoten, som är starka aktörer inom den norska dagligvaruhandeln, ska nu försöka etablera sig på allvar i Sverige. Enligt Lofoten, som omsätter 360 miljoner norska kronor, har beslutet om att försöka erövra den svenska marknaden växt fram under en längre tid.

— Under fjolåret genomförde vi flera marknadsundersökningar och smakprovsutdelningar i Stockholmsområdet. VI upptäckte att det skillnaderna mellan svenska och norska mattraditioner kring våra produktkategorier är större än vi på förhand trodde. Många kände rätt och slätt inte till hur våra produkter ska serveras, Lofotens vd Sigvald Rist, i ett pressmeddelande.

Strax före jul blev Lofoten listade centralt hos Ica, vilket blev startskottet för offensiven i Sverige. Från det nystartade Stockholmskontoret ska säljansvarige Bjørn Håkan Liland leda en hårdlansering av produkter som hittills inte är allmängods i det svenska matmedvetandet.

— Medan norrmän har en lång tradition av att äta fiskkakor och fiskburgare är det ett relativt okänt sjömatsalternativ i Sverige. Därför är det ett både jättespännande och utmanande arbete vi har framför oss när vi nu ska sälja in oss till svenska konsumenter.
Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062