23948sdkhjf

Charkjätten backar

Minskad omsättning och försämrat rörelseresultat för Atrias skandinaviska verksamhet.
Det finländska livsmedelsföretaget Atria, med svenska varumärken som Sibylla, Lithells, Arboga, Pastejköket, Ridderheims och Lönneberga hade ett tufft 2015.

Omsättningen minskade med 6 procent till drygt 1 340 miljoner euro, nästan 9,5 miljarder kronor. Rörelseresultatet minskade från 40,6 miljoner euro 2014 till 28,9 miljoner euro under fjolåret.

Under det fjärde kvartalet 2015 minskade omsättningen med 3,4 procent till 351 miljoner euro. Rörelseresultatet uppgick till 4,8 miljoner euro, vilket kan jämföras med 18,6 miljoner euro under samma period 2014.

Utmaningar på den estländska marknaden och att rubel försvagats är två av skälen.

Även Atria Scandinavia backade. Omsättningen landade på 83,4 miljoner euro, motsvarande 789 miljoner kronor. Det kan jämföras med 98,9 miljoner euro under det fjärde kvartalet 2014. Rörelseresultatet gick från 14,9 miljoner euro till 12,8 miljoner euro.

Atria anger försäljningen av Falbygdens Ost till Arla Foods som en förklaring.

Nyligen bildades Atria Sverige, en ny sälj- och marknadsorganisation, som förutom att satsa på innovation och stärka positionen på den svenska marknaden också ska leda till årliga besparingar på motsvarande runt 17 miljoner kronor.

Läs också: Innovation ska stärka Atria
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063