23948sdkhjf

Kassaklirr hos Systembolaget

Höjd alkoholskatt och hantverksöl fick monopolets intäkter att jäsa.
Under fjolåret uppgick Systembolagets försäljning av öl, vin och sprit till 470,7 miljoner liter, vilket är ungefär lika mycket som under 2014.

Intäkterna ökade emellertid ökat med drygt 1,2 miljarder kronor till 27,6 miljarder kronor. Enligt Systembolagets vd Magdalena Gerger beror det i första hand på höjningen av alkoholskatten. Men även "premiumiseringstrenden", alltså en ökad efterfrågan på dyrare hantverksöl, gav ökade intäkter till det svenska spritmonopolet.

I bokslutskommunikén konstateras också att efterfrågan på alkoholfritt ökar. Och det ekologiska utbudet har gått från 6 procent till 9 procent av den totala försäljningsvolymen. Därmed närmar sig Systembolaget målet om 10 procent till år 2020.

Magdalena Gerger pekar på att Nöjd Kund Index aldrig varit högre än under fjolåret och att 77 procent anser att Systembolagets ensamrätt på försäljning är en god idé.

Läs också: Spritmonopol allt populärare — men bolaget tappar

— Aldrig tidigare har Systembolagets kunder varit så nöjda, samtidigt som stödet och förtroendet är starkare än någonsin. Jag är väldigt stolt över medarbetarnas fina insatser och förmågan att sälja med stort ansvar, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger, i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078