23948sdkhjf

Blå balar mot cancer

Lantmännen följer upp fjolårets rosa kampanj med en blå.
Förra året beslutade Lantmännen och Sveriges lantbrukare att, tillsammans med leverantörerna Trioplast och Tama, byta ut en del av de vita balar som kännetecknar det svenska åkerlandskapet mot rosa. De mer färgglada plastrullarna var ett sätt att samla in pengar till Bröstcancerföreningens Riksorganisation, BRO.

— Den rosa kampanjen som genomfördes 2015 fick ett mycket positivt genomslag, säger Torbjörn Wahlström, marknadschef för affärsområdet handelsvaror Lantmännen Lantbruk, till Food Supply.

Den rosa plasten sålde slut nästan omedelbart. Lantmännen med samarbetspartners har därför valt att upprepa succén under 2016. De rosa balarna kommer att kvarstå, men kompletteras nu med en blå motsvarighet.

— Många lantbrukare hörde av sig och påpekade att de gärna vill stödja forskningen för prostatacancer, som är Sveriges vanligaste cancerform. Vi tar fram blå plast för att möta den stora efterfrågan. Vi ägs av svenska lantbrukare och vet att de uppskattar den här möjligheten att stödja cancerforskningen, säger Torbjörn Wahlström.

Fjolårets kampanj drog in 300 000 kronor till BRO.

— Planen är att Lantmännen, Trioplast, Tama och Sveriges lantbrukare tillsammans skänker cirka 125 000 kronor vardera till prostatacancerförbundet och Bröstcancerfonden.

De blå rosa balarna, tillverkade av svenska Trioplast, kommer att vara synliga på åkrar runtom i landet från och med maj.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062