Coop instiftar råvarupris
Ska hylla lokala råvaror tillsammans med White Guide.
På senare tid är det dock allt vanligare att termen används om livsmedel från växtriket, inte minst ekologiska grönsaker. En råvara som "smakar" som platsen den odlats på, ungefär.
Nu vill butikskedjan Coop, tillsammans med White Guide, som ger ut restaurangguider, sätta strålkastarljus på terroir i svensk tappning. Tävlingen Terroir Award instiftas för att hylla det ursprungliga och kommer att delas ut för första gången på Kungliga Operan i Stockholm den 7 mars.
— Vi hyllar de stora smakupplevelserna. Men också hållbar utveckling. Ekologisk odling innebär att de naturliga smakerna får möjlighet att komma till sin rätt – och smakbilden varierar stort beroende på ursprung. Därför har vi initierat det här priset, som lyfter fram krogar och matkreatörer som lyckas tolka de unika ursprungen i sin matlagning, säger Peter Hanson, vd för White Guide, i ett pressmeddelande.
Fyra krogar är nominerade till årets Terroir Award: Daniel Berlin Krog i Tranås, Fäviken Magasinet i Åre, Gastronomi i Stockholm och Hvita Hjorten i Lidköping.
— Vi på Coop samarbetar med 650 lokala matproducenter och är dessutom matkedjan med den högsta andelen ekologiskt. Vi gör det för att det är hållbart och för att kunna erbjuda en stor palett av smakupplevelser. Det känns därför naturligt att engagera oss i Terroir Awards som premierar vikten av hur våra råvaror framställs, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop Sverige.