23948sdkhjf

Lakritsfabriken expanderar

Köper in sig i Skånebaserade Nordic Fudge.
Lakritsfabriken i Ramlösa breddar sin verksamhet genom att köpa in sig i Nordic Fudge. Via moderbolaget äger lakritsproducenten nu 25 procent av det Skånebaserade företaget som producerar Krav-märkt fudge med "unika nordiska smaker".

— Jag ser att vi tillsammans kan utveckla flera nya ekologiska produkter, inte bara lakrits och fudge, säger Lakritsfabrikens vd Martin Jörgensen.

Nordic Fudge startades av den matintresserade entreprenören Anton Thjellesen 2014. Sedan dess finns företagets produkter, genom distributören Dagsmeja, i ett flertal butiker i Sverige. Nordic Fudge exporterar även, bland annat i form av en så kallad foodbox till USA. Och det är exportmarknaden som kommer att vara Anton Thjellesen fokus framöver.

Lakritsfabriken i Ramlösa och dess grundare Martin Jörgensen går tillsammans med marknads- och försäljningsbolaget Scandchoco in i delägarskapet med ambitionen att sprida Nordic Fudge sortiment på den svenska marknaden.

Båda bolagen vill hålla köpeskillingen inofficiell och i stället fokusera på samarbetet och de synergieffekter som detta kommer att ge upphov till, uppger Ann-Sofie Malmgren, marknadsansvarig på Lakritsfabriken.

Läs också: Lakritsfabriken inleder samarbete med glassfabrik

Från och med januari använder Lakritsfabriken havsalt från den isländska tillverkaren Saltverk. Sedan tidigare pågår samarbeten med Grenna Polkagriskokeri, Helsingborgs Bryggeri, Mormor Magdas glassfabrik.

— Samarbeten är viktiga. När man har liknande värderingar och är bra på olika saker kan man tillsammans skapa bra produkter och stärka varandra. Vi gillar nya spännande samarbeten och är alltid öppna för nya möjligheter, säger Ann-Sofie Malmgren till Food Supply.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063