23948sdkhjf

Ekologiskt regerar på nätet

Mjölk, ägg och bananer driver upp Mathems ekoförsäljning. "Coop inte ens i närheten", säger vd Tomas Kull.
Mathems kunder är bäst på att handla ekologiskt. Det enligt nätbutiken själv, som uppger att den ekologiska andelen av totalförsäljningen uppgick till 25 procent under 2015. Det innebär att Mathem, som räknar med att omsatta över 1 miljard kronor under 2016, kan stoltsera med ett betydligt bättre snitt än fysiska livsmedelsjättar som Ica, Coop och Axfood.

Störst ekoefterfrågan är det på basvaror som mjölk, ägg, bananer, kaffe och tomater.

— Ekologiska varor har alltid varit viktiga för våra kunder. Nu ser vi att det är en naturlig del att handla ekologiskt och andelen växer stadigt hela tiden. Och Mathem har klart högst andel av alla och sätter nya rekord. Det är vi mycket glada för, säger Tomas Kull, vd på Mathem.

Enligt en välciterad sammanställning av företaget Ekoweb uppgick försäljningen av ekologiskt livsmedel till 21,5 miljarder kronor under fjolåret. Den totala andelen var 7,7 procent.

Läs också: Kraftig uppgång för eko

Att Coop, med sina 9,2 procent i ekologisk försäljning, titulerar sig som störst i Sverige på ekologiskt är något som enligt Tomas Kull är "långt ifrån sanningen".

— De stora jättarna försöker profilera sig som ekologiska men ska man vara ärlig så är de inte ens i närheten av våra kunders intresse för ekologiskt. Mathem kommer att fortsätta utöka sortimentet för att bli ännu vassare och möta kundernas krav, säger Tomas Kull.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078