Ekologiskt regerar på nätet
Mjölk, ägg och bananer driver upp Mathems ekoförsäljning. "Coop inte ens i närheten", säger vd Tomas Kull.
Störst ekoefterfrågan är det på basvaror som mjölk, ägg, bananer, kaffe och tomater.
— Ekologiska varor har alltid varit viktiga för våra kunder. Nu ser vi att det är en naturlig del att handla ekologiskt och andelen växer stadigt hela tiden. Och Mathem har klart högst andel av alla och sätter nya rekord. Det är vi mycket glada för, säger Tomas Kull, vd på Mathem.
Enligt en välciterad sammanställning av företaget Ekoweb uppgick försäljningen av ekologiskt livsmedel till 21,5 miljarder kronor under fjolåret. Den totala andelen var 7,7 procent.
Läs också: Kraftig uppgång för eko
Att Coop, med sina 9,2 procent i ekologisk försäljning, titulerar sig som störst i Sverige på ekologiskt är något som enligt Tomas Kull är "långt ifrån sanningen".
— De stora jättarna försöker profilera sig som ekologiska men ska man vara ärlig så är de inte ens i närheten av våra kunders intresse för ekologiskt. Mathem kommer att fortsätta utöka sortimentet för att bli ännu vassare och möta kundernas krav, säger Tomas Kull.