Löfbergs utmanar Nespresso
Hållbarhet är Löfbergs vapen i striden om kaffekapselmarknaden.
— De har 6 gram kaffe i 3 gram förpackningsmaterial. Hamburg tyckte inte att dessa borde köpas för skattebetalarnas pengar, uppger Jan Dube, vid Hamburgs miljö- och energiförvaltning, skriver Independent.
Även om aluminiumförpackningarna från den marknadsledande kapselmaskinen, Nestlés Nespresso, får återvinnas som metall i Sverige är det mer undantag än regel ur ett globalt perspektiv, vilket har givit upphov till en rad uppmärksammades kampanjer från klimat- och miljöengagerade organisationer. Tyska stortillverkaren Keurig har visserligen lovat en nedbrytningsbar kapsel — men inte tidigare än år 2020.
Nu vill Löfbergs plocka marknadsandelar med en växtfiberbaserad komposterbar kaffekapsel som förvandlas till kompost efter tolv veckor.
— Detta är givetvis en nyhet vi är extra stolta över. Dagens konsumenter ställer höga krav på både smak och miljö och med vårt mål att vara det mest hållbara kaffebolaget i Europa är det vårt ansvar att leda utvecklingen till mer hållbara produkter och lösningar, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs, i ett pressmeddelande.
Materialet, som sorteras tillsammans med exempelvis potatisskal, har utvecklats tillsammans med nederländska Advanced Technology Innovations och består av fiber från sockerrör och sockerbetor.
— Den stora utmaningen var att utveckla kapseln så att den verkligen bevarar alla de smaker som finns i vårt goda kaffe, utan att kräva en massa onödigt emballage. Men det har vi löst nu. Det gör att vi kan erbjuda en komposterbar kapsel med riktigt gott kaffe, och dessutom i en väldigt liten och resurseffektiv förpackning, säger Eva Eriksson, hållbarhetschef på Löfbergs.
Inom kort kommer Löfbergs kapslar finnas till försäljning på flaggskeppsbutiken på Kungsgatan i centrala Stockholm, Rosteriet i Karlstad, i Löfbergs webbshop samt på elektronikkedjorna Siba och Mediamarkt.