23948sdkhjf

Ekobolaget ska satsa sig till plus

Det hajpade ekobolaget vill flytta fram positionerna rejält under 2016. Men under fjolåret blev det brakförlust.
Förra året ökade Scandinavian Organics, som tillverkar bland annat buljonger och färdigrätter, försäljningen med 42 procent.

Läs också: Jätteaffär för Scandinavian Organics

Och den starka försäljningsutvecklingen har fortsatt under 2016. Under februari, bolagets näst bästa månad hittills, ökade försäljningen med 15 procent jämfört med månaden innan. Ökningen mot februari 2015 var 83 procent. På den svenska marknaden var ökningen 43 procent för dagligvaruhandeln och 107 procent i offentlig sektor.

—Vår målbild är att omsätta 71 miljoner 2016, vi kan konstatera att vi följer den målbilden efter årets två första månader, säger Michael Westin, tidigare Sverigechef för Candy King som värvades till rollen som försäljningsdirektör på Scandinavian Organics under fjolåret.

I höstas hade det investerats omkring 25 miljoner kronor i Scandinavian Organics och i februari tog bolaget in cirka 1 miljoner kronor i form av en riktad nyemission.

För att ytterligare förstärka närvaron på den svenska marknaden har Scandinavian Organics ingått ett avtal med reklambyrån Aggregats Media till ett värde av 2,4 miljoner kronor, vilket betalas i aktier.

Samtidigt visar bokslutet för det senaste räkenskapsåret, brutet sista juni 2015, mörkröda siffror. Nettoomsättningen uppgick till 10,4 miljoner kronor medan rörelseresultatet rasade till -18,4 miljoner kronor. Det kan jämföras med -5,2 miljoner kronor föregående år.

Läs också: Scandinavian Organics på export
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062