23948sdkhjf

Surt för sötningsföretag

Expanderande Bayn Europe dras fortfarande med förluster.
Nyligen tog Bayn Europe steget från att vara ett huvudsakligen forskningsdrivet företag till att bli mer marknads- och försäljningsinriktade, något som Food Supply skrivit om tidigare.

Läs också: Söta framtidsplaner för svenska Bayn

Under fjolåret ökade sötningsföretaget försäljningsaktiviteterna från fyra länder till fjorton länder.

För helåret 2015 ökade nettoomsättningen med 87 procent och intäkterna ökade från 2 miljoner kronor till 3 miljoner kronor.

Det börsnoterade bolaget går dock alltjämt med förlust. Rörelseresultatet försämrades till -5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -3,9 miljoner kronor 2014.

"Fokus 2016 kommer att ligga på att sälja totallösningar för slutprodukter och vi är väl förberedda. Allt sedan börsintroduktionen 2014 har vi arbetat med att bygga vårt varumärke Eureba. Utöver den forskning och utveckling som är basen för vårt arbete har vi också lagt mycket resurser på att analysera livsstilstrender, vi har gjort oss en tillförlitlig bild av konkurrensen på marknaden för sockerreducering och vi har identifierat den vida mängden potentiella kunder", skriver Lucy Dahlgren, vd på Bayn Europe, i en bokslutskommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065