Butikskedja rätar ut croissanterna
Kritik mot brittisk uppsträckning av fransk klassiker.
— Efter att efterfrågan på halvmåneformade croissanter börjat falla frågade vi våra kunder och nästan 75 procent berättade att de föredrog raka, säger Harry Jones, talesperson för Tesco till The Guardian.
De raka croissanterna ska, enligt Tesco, göra det enklare att breda sylt på brödet.
— Övergången från böjda croissanter bygger på bredbarhetsfaktorn. Majoriteten av kunderna tycker att det är lättare att sprida sylt, eller deras föredragna fyllning på en rakare form med en enda svepande rörelse. Halvmåneformade croissanter är mer krångliga än raka och för de flesta människor kan ta upp till tre försök att uppnå perfekt täckning, vilket ökar risken för olyckor med kladdiga fingrar, säger Harry Jones till The Guardian.
Enligt The Guardian är det dock inte alla som gillar dagligvarujättens tilltag. En del franska bagerier vidhåller att en croissant ska vara böjd.
— Det enklaste sättet att njuta av en böjd croissant är att göra det på det franska sättet. Genom att doppa den i en klick sylt, säger Michelle Wade, som äger ett London French Bakery, till tidningen.
Tesco omsätter omkring 400 miljarder kronor.