Cider lyfter Kopparbergs
Bryggerikoncernen redovisar sitt bästa resultat någonsin.
Nettoomsättningen steg till 467 miljoner kronor, mot 412 miljoner kronor samma period 2014.
För helåret 2015 ökade omsättningen, exklusive dryckesskatter, till 1 979,2 miljoner kronor, en förbättring från 1 797,2 miljoner kronor 2014.
Resultatet före skatt och minoritetsintressen ökade med 54 procent och uppgick till 299,9 miljoner kronor, det bästa resultatet någonsin. Förklaringen stavas i hög utsträckning cider.
"Vi har fortsatt att fokusera på våra starka varumärken och på exportmarknaden har Kopparberg Cider utvecklats till ett av världens starkaste cidervarumärken. Vårt fokus har varit huvudsmakerna Päron, Strawberry/lime, Mixed Fruit och Elderflower/lime. Vi har även inriktat oss på att utveckla varierande förpackningstyper samt nischprodukter så som Kopparberg Frozen Fruit cider, världens första frysta cider", skriver vd Peter Bronsman i bokslutet.
Enligt Peter Bronsman har exporten till huvudmarknaderna England, Skottland, Wales, Nordirland och Irland utvecklats positivt, vilket också är fallet i länder som Grekland, Spanien och Tjeckien.
"Resultatförbättringen är till övervägande del en effekt av den gynnsamma valutasituationen, en förbättrad produktmix, lyckade produktlanseringar, effektiviseringsvinster samt en fantastisk personal", skriver Peter Bronsman.
På den svenska ölmarknaden ligger fokus kvar på varumärkena Sofiero, Höga Kusten, Zeunerts och Fagerhult.
Peter Bronsmans hjärteprojekt, krogkedjan John Scott´s med det uttalade syftet att "utveckla öl- och ciderkulturen" fortsätter att växa, flera nya pubar har slagit upp dörrarna under 2015.
Läs också: Ciderkungen som vill skapa ett pubimperium
Under året gjorde Kopparbergs, med tillverkning vid bryggerierna i Kopparberg, Laholm och Sollefteå, investeringar i materiella anläggningstillgångar på 72,2 miljoner kronor.