23948sdkhjf

Regeringen vill digitalisera matbranschen

Med digitalt fokus ska livsmedelskedjan bli smartare.
"Digitalt först". Det är regeringens idé för att skapa en smartare livsmedelskedja i Sverige.

Jordbruksverket och Livsmedelsverket har nu fått i uppdrag att främja "en digital förnyelse", en samverkan för nya digitala tjänster som ska bidra till ökad tillväxt inom livsmedelsindustrin.

Målsättningen är att det ska bli enklare, öppnare och effektivare för medborgare, myndigheter och andra aktörer att ta del av information och data i livsmedelskedjan, inte minst när det gäller hållbarhetsaspekter. Enligt regeringen leder digitaliseringen till ökad konkurrenskraft.

— Att tänka digitalt först innebär ett perspektivskifte där vi utnyttjar digitaliseringens möjligheter för att öka samhällsnyttan. Vi vill med uppdraget främja en digital förnyelse så att konsumenter till exempel kan göra medvetna val och på ett enklare sätt få information om vad deras mat innehåller, säger it-minister Mehmet Kaplan (mp), i ett pressmeddelande.

Uppdraget, som lagts ut på Jordbruksverket, ska genomföras i dialog med myndigheter, kommuner och andra intressenter, uppger regeringen.

— Kopplingen mellan Digitalt först och den kommande livsmedelsstrategin är tydlig. Digitaliseringen är en effektiviseringsmöjlighet, och i många fall en nödvändighet för fortsatt konkurrenskraft i livsmedelskedjan. För att det ska ske behöver vi innovativa företag i livsmedelskedjan som tar tillvara digitaliseringens möjligheter, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (s).

Uppdraget gäller mellan åren 2016 och 2018.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063