23948sdkhjf

Kockens — hundraåringen som kom tillbaka

Kryddföretaget som nästan försvann storsatsar på jubileumsåret.
Historien om Kockens började i Gamla Stan i Stockholm 1916. Sedan dess har kryddföretaget funnits på flera orter, som Ystad och i Gälve.

Nu är Kockens återigen på skånsk mark, i Fjälkinge strax utanför Kristianstad. Och företaget gör sig redo att fira ett 100-årsjubileum som få ska kunna missa.

— Vi kommer att fira Kockens jubileum med en kampanj på sociala medier som heter #100årpåbordet. För varje decennium som varumärket funnits kommer vi att presentera en tidstypisk rätt lagad på ett modernt sätt, säger Johan Tornakull, vice vd och operativ chef på Kockens, till Food Supply.

Kampanjen sträcker sig över elva veckor och Kockens räknar med med 5 miljoner kontakter under den perioden.

Stark återkomst

En av Kockens mer kända produkter är Piffi Allkrydda, som lanserades under 1950 och som fortfarande är en storsäljare för företaget. Därefter följde en bra period med tillväxt och vunna marknadsandelar, inte minst sedan flytten till Ystad.

Men efter en rad ägarbyten och förändringar på marknaden var varumärket på väg att försvinna vid mitten av 2000-talet. Nya ägare tog dock över och lyckades vända skutan. I dag ingår Kockens i Lyckebygruppen, som ägs av Sveriges Stärkelseproducenters ekonomisk förening, vars medlemmar består av cirka 800 potatisodlare i sydöstra Sverige.

Sedan 2008 har Kockens nästan dubblerat omsättningen till runt 167 miljoner kronor. 2014 köpte 1,25 miljoner svenska hushåll någon av Kockens kryddor.

— Receptet har varit att arbeta nära våra kunder och konsumenter samt att erbjuda tydliga alternativ till marknadsledaren.Kockens finns numera i cirka 1000 butiker och vi känner stor tillförsikt inför 2016.

Ny design

”Bröstbild af en kock iklädd kockmössa och med ett fylligt skrattande ansikte, armarna korslagda öfver bröstet. I höger hand hålles en slef som lutas mot venster axel. Kocken är iförd tvåradig rock, låg krage och kravatt.” Så hette det 1916, den 29 februari, när ansökan för varumärket Kocken godkändes.

Under året kommer förpackningarna att få ett ansiktslyft, avslöjar Johan Tornakull.

— Den nya designen kommer att innebära en ökad tydlighet på etiketter och påsar, då vi bara kommer att använda det svenska språket på förpackningarna. Utöver det så kommer vi att introducera illustrationer vilket kommer att höja kvalitetskänslan.

— Färgspelet, som uppskattas av våra konsumenter, kommer att vara kvar på konventionella kryddor. Vi kommer däremot att lansera ett specifikt utseende för såväl ekologiska kryddor som för våra grillkryddor. Förändringen kommer ske successivt under våren och sommaren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093