23948sdkhjf

Axfood ville köpa Mathem

Satsade på egen e-handel när priset var för högt.
Enligt siffror från Svensk Handel steg försäljningen av livsmedel på nätet med 40 procent under fjolåret och många av aktörerna på den svenska matkassemarknaden har haft en kraftig tillväxt under året.

Axfood har förhandlat om att köpa de två största på, Mathem och Linas Matkasse vid flera olika tillfällen, men backade ur när priset blev för högt. Det skriver Dagens Industri.

Våren 2015 lade Axfood bud på Linas Matkasse, men drog ur affären. Enligt tidningen Breakit tyckte Axfood att priset, 750 miljoner kronor, var för saftigt.

Vad Mathem, som räknar med en omsättning på över en miljard under 2016, skulle ha kostat att köpa är inte offentliggjort.

Som Food Supply tidigare har berättat kommer Axfood nu i stället att rulla ut sin egen e-handelssatsning. Pilotprojektet, som sedan i höstas pågått vid tre Hemköp- och Willysbutiker i Göteborg och Stockholm, ska lanseras på allvar under året. Och enligt koncernchef Anders Strålman kommer prisbilden på nätet vara densamma som i fysiska enheter.

Läs också: Axfoods e-handel i gång

—Vi ska kunna skala upp till fler butiker. Men det tar nog 3-5 år innan det blir lönsamt, säger Anders Strålman, till Dagens Industri.

Ungefär samma tidsram gäller sannolikt för en kommande investering i egna plocklager.

— Vi är duktiga på logistik och vet när det är dags att byta upp oss. Med det är nog minst 3-5 år bort, säger Anders Strålman.

Läs också: Axfood går urstarkt
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063