23948sdkhjf

Mest sålda vodkan blir PET

Altia har upptäckt att plast slår glas.
Explorer är Sveriges mest populära vodka. Under fjolåret såldes nära en miljon flaskor.

Från och med nu kommer vodkan tappas i PET-flaska i stället för glas.

— Det här är ett grönt statement, säger Caroline Grundström, varumärkesansvarig för Explorer hos Altia Sweden.

Bytet gör att flaskan blir lättare och i princip okrossbar. Det kommer enligt Altia förenkla transport, hantering och ergonomi för fraktbolag och privatpersoner. Det är även mer sannolikt att en PET-flaska återvinns än en flaska av glas.

— Vi vill göra Explorer Vodka så skonsam mot miljön som möjligt och PET-flaskan har mängder av fördelar framför glas. Utsläppen av växthusgaser minskar med hela 45 procent och tillverkningsprocessen kräver 23 procent lägre energiförbrukning jämfört med glas, säger Caroline Grundström.

Enligt Altia är PET-flaskorna ett sätt att möta "den miljömedvetne konsumenten"

— Det är dessutom ett sätt att utveckla varumärket. Vi har en tämligen ung och miljömedveten målgrupp. Jag tror att de kommer att välkomna den här förändringen, säger Caroline Grundström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.061