23948sdkhjf

Han ska sköta branschens budskap

Livsmedelsföretagens nya kommunikationschef växte upp på en bondgård.
Livsmedelsföretagen märker av ett allt högre intresse för mat i samhället. Därför väljer arbetsgivar- och branschorganisationen att förstärka med en kommunikationschef.

Hur känns det?

— Det känns mycket bra, tack. Och jag är ivrig att få tillträda min nya tjänst, säger Jimmy Sandell till Food Supply.

Han kommer närmast från pr-byrån Prime och analys- och strategiföretaget United Minds, där han varit vice vd.

— Efter att ha jobbat sju år som konsult ser jag nu mycket fram emot att få ägna mig helhjärtat åt ett uppdrag. Att dessutom få arbeta med en fråga som berör alla som de flesta har en åsikt om ser jag som stimulerande och inspirerande. En av utmaningarna för en branschorganisation som jag vill vara med och jobba med är att tillfredsställa medlemmarnas behov och samtidigt utvecklas och förändras i takt med omvärlden och de nya krav som ställs.

Samordning, är nyckelordet för det nya uppdraget.

— En bransch- och arbetsgivarorganisation måste hålla ihop bredden av frågor och intressenter och samtidigt fånga upp och tillgodose de kommunikationsbehov som finns inom olika delar av verksamheten. Utöver samordning handlar uppdraget om att höja ambitionsnivån för hur Livsmedelsföretagen kommunicerar allt från avtalsfrågor till hälsofrågor och att leda kommunikationsavdelningen, säger Jimmy Sandell.

Vad har du själv för relation till mat och livsmedel?

— Jag är född och uppvuxen på en bondgård i det fagra Östergyllen (Mjölby) och har med andra ord en nära relation till råvaruledet. Som konsult har jag också haft förmånen att jobba med livsmedelsbranschen på olika sätt. Utöver det har jag ett stort matintresse, vilket på intet sätt gör mig unik idag, säger Jimmy Sandell.

Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist, själv vd för systerbyråerna Prime och United Minds från 2004 till 2010, är nöjd med värvningen.

— Utmaningen för en bransch- och arbetsgivarorganisation är att hålla ihop de många olika delarna av verksamheten och samtidigt vara snabbfotad, tydlig och modern. Vi är både en del av den svenska storindustrin och av den växande småskaliga matproduktionen. Vi arbetar med arbetsmiljö- och kollektivavtalsfrågor samtidigt som vi bevakar nya mat- och hälsotrender. Den bredden kräver mycket samordning, säger Marie Söderqvist i en kommentar.

Jimmy Sandell tillträder i maj.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063